11
آگوست

طراحی مدرن و معاصر

 طراحی مدرن و معاصر

این سبک دکوراسیون که از قرن نوزدهم شروع به پیدایش و تکامل کرده است،به دلیل کاربرد بیشتر و سازگاری آن با زندگی امروزی،هر روز طرفداران دبیشتری پیدا می کند. ویژگی اصلی آن سادگی،حداکثر کاربرد با حداقل وسایل و نیز استفاده از متریال طبیعی در کنار مواد ساخت دست بشر مثل استیل،شیشه و مواد کارخانه ای دیگر است.

خطوط ساده تر،نقش و نگار کم تر،انحناهای ساده تر و فرم های هندسی از نخستین مواردی است که در این نوع طراحی به چشم بیننده می آید.

در ساختار مبلمان پذیرایی از چوب در فرم های ساده تر و خطی تر استفاده می شود.ار آن جا که فرم دادن به چوب نیز به وسیله ی دستگاه ها انجام می شود،ظرافت فرم ها و نقوش کلاسیک را کم تر در این نوع مبلمان شاهد هستیم،اما در عوض طراحی مبلمان بسیار ارگونومیک و محاسبه شده صورت می گیرد تا راحتی بیشتری را برای مصرف کننده فراهم کند.

پارچه های روکش مبلمان نیز با در نظر گرفتن راحتی و کارایی بیشتر اما در رنگ ها و طرح های ساده تر انتخاب می شوند که در کنار آن ها،استفاده گسترده از کوسن ها برای ایجاد راحتی بیشتر و افزودن طرح و رنگ و بافت به مبلمان رایج است.

در انتخاب قطعات مبل ها آزادی عمل بیشتری وجود دارد، به طوری که الزامی به انتخاب مبل های یکسان یا به اصطلاح (ست) وجود ندارد و می توان با رعایت هماهنگی ،مبلمان را با رنگ ها و متریال متفاوت تهیه کرد.حتی در چیدمان،قرینگی زیاد به چشم نمی خورد و مبلمان با رعایت وزن بصری آن ها برای ایجاد تعادل،به صورت غیر قرینه چیده می شوند.

استفاده از لایه بندی پارچه در پوشش پنجره(پرده)گاهی همچنان دیده می شود،اما در این جا نیز از فرم های ساده تر در پارچه ها و نیز نحوه ی آراستن پرده ها استفاده می شود که از اصول طراحی مدرن و معاصر است.مثلا چین های کم تر و ساده تر،پانل های کناری مستقیم و استفاده ی کم تر از یراق آلات و والان ها و گاه به کارگیری انواع پرده های بالارو مثل شیدها،رومن ها و حتی کرکره ها به جای تور و حریر،نمای مدرن تری به فضای پذیرایی می دهند و کارایی بیشتری را به خصوص وقتی که پذیرایی با نشیمن ادغام شده برای ساکنین مهیا می کنند.

رنگ های خنثی با نمایی مات یا نیمه مات به عنوان پوشش دیوار به کار گرفته می شود چرا که این روش آزادی عمل بیشتری در استفاده از رنگ های قوی تر به عنوان اکسسوری و مبلمان به کاربر می دهد.

کاغذ دیواری هایی با طرح های گرافیکی با هندسی، محبوبیت زیادی در بین طرفداران این سبک دارد که با پوشش دادن به یم یا چند دیوار،بافت و طرح بیشتری به محیط داده و به جذابیت ان می افزایند.

ایجاد سقف های کاذب و شکستگی هایی با فرم های خطی و هندسی بر روی سقف و دیوار دها جای گچبری ها را گرفته اند که امکان بهره گیری از آن ها برای نورپردازی و نصب قفسه بندی های دیواری را فراهم می کند.پوشش هایی از سنگ یا آجر در نقاطی از دیوار ها به منظور ایجاد نقاط دکوراتیو و همچنین اضافه کردن بافت به فضا اجرا می شود.

آثار هنری مثل تابلو ها نیز از اصل کلی خلوت بودن طراحی پیروی می کنند. به این ترتیب که این تابلو ها با داشتن حاشیه های نسبتاً بزرگ و قاب های ساده، فرم ساده و خلوت تری ایجاد می کنند.

از جهت نورپردازی،طرفداران سبک هاب معاصر و مدرن بیشتر به نور های غیر متمرکز و لایه بندی شده تمایل دارند و معمولاً از چراغ های تو کار که در فواصل مختلف بر روی سقف یا دیوار نسب می شوند استفاده می کند، که این چراغ ها هم نور عمومی را تأمین می کنند و هم به جهت تابش نقطه ای، حالت دکوراتیو به دیوار ها و وسایل و تزئینات روی آن ها می دهند.آباژورها و چراغ های زمینی نیز در فرم های ساده و با بکار گیری متریالی همچون استیل، نمایی مدرن به فضا می دهد.

در طراحی معاصر، رنگ ها به صورت خالص در ابعاد کوچکتر استفاده می شوند و برای سطوح بزرگتر مثل دیوار ها، از رنگ های خنثی یا ترکیب رنگ ها اصلی با رنگ های خنثی که در واقع به ملایم تر شدن آن ها کمک می کند استفاده می شود. رنگ های متالیک مثل نقره ای و برنز نیز هماهنگی زیبایی با این نوع طرح را ایجاد می کند که عموماً در اکسسوری به کار گرفته می شود.

تزئینات در این نوع دکوراسیون با استفاده از عناصری با اشکال منظم و گاه متریال شفاف یا انعکاس دهنده ی نور و به صورت گروهی و لایه ای انجام می شود.