21
جولای

رنگ و نور

رنگ

چرخه ی رنگ

دوازده قطاع موجود در چرخه ی رنگ از رنگ های اصلی ،درجه ی دوم و درجه ی سوم تشکیل شده اند.چرخه ی رنگ که بالای آن به قرمز اختصاص دارد،سه رنگ اصلی قرمز ،زرد و آبی را معرفی می کند این سه رنگ اصلی در داخل دایره ی یک مثلث متساوی الاضلاع تشکیل می دهند.سه رنگ درجه ی دوم نارنجی،بنفش و سبز در میان این سه رنگ اصلی قرار گرفته اند و مثلث دیگری به وجود می آورند.قرمز- نارنجی،زرد- نارنجی،زرد- سبز،آبی – سبز،آبی بنفش و قرمز-بنفش شش رنگ درجه ی سوم هستند.ان ها از ترکیب یک رنگ اصلی یک رنگ درجه ی دوم به دست می آیند.چرخه ی رنگ با استفاده از رقم های تصاعدی تنظیم شده است و به خوانندگان امکان می ده توالی موازنه و هارمونی رنگ ها را به چشم ببیند.

رنگ و نور

نور فراوان خوب و طبیعی، یکی از بهترین عناصر در دکوراسیون است که می توانید روی آن مانور دهید.

قدرت نور در تمام شکل هایش، ابزار مؤثری برای تغییر کیفیت هر رنگ و فضای خاص در طراحی دکور است. اکثر اوقات، نور، چندان مورد توجه قرار نمی گیرد اما این عنصر، عملاً قدرت آن را دارد که تأثیر رنگ را کاملاً از بین ببرد یا به بهبود آن کمک کند. وقتی که رنگ و پارچه را انتخاب می کنید، آن را در نور طبیعی روز، در زمانهای مختلف روز و زیر منابع نوری مصنوعی مختلفی که می خواهید در اتاق به کار ببرید بررسی کنید. این کار را قبل از آنکه در مورد رنگ دقیق مورد استفاده خود تصمیم بگیرید انجام دهید، زیرا برخی رنگها مثل بنفش یاسی با کمترین تغییر در نور طبیعی یا مصنوعی، کاملاً تغییر می کنند.

نور درخشان و طبیعی روز، بهترین نور برای کار کردن است و نور هالوژن نیز بسیار به مشخصات نور طبیعی نزدیک است. حباب های تنگستن نیز، ته رنگی از زرد و نارنجی دارند که بر رنگ آمیزی اتاق ها و اسباب، تأثیر می گذارد. لامپ های فلور سنت هم رگه ای از نور سرد و تند اّی دارند. حتی نور طبیعی نیز در طول روز تغییر می کند. درست بعد از سحر، این نور به صورتی می زند. اواسط روز، این نور، بیشتر زرد است. در حالیکه هنگام غروب، به رنگ قرمز می گراید. تفاوت فصل ها و تفاوتهای جغرافیایی نیز، نور طبیعی را تحت تأثیر قرار می دهد.

سقف سفید، حدود ده تا پانزده درصد از نور را باز می تاباند و از هر رنگ دیگری بهتر است. بنابراین مهم است که هنگام اضافه کردن رنگ به دکوراسیون اتاق، سقف و کف ها را هم در نظر بگیریم.

به طور معمول در طراحی دکور، به کف، یک رنگ خنثی می زنند تا چشم به سمت آن کشیده نشود. به همین ترتیب، سقف با مایه های کمرنگ نیز به طور بصری، ارتفاع و فضای اتاق را افزایش می دهد و به چشم اجازه می دهد که روی دیوارها، رنگ و سایر عناصر دکوراسیون متمرکز شود.

در این راستا تفاوت فصل ها نیز از اهمیت برخوردار است. همان طور که مناظر مختلف در آفتاب تابستان و آسمان پاییز، کاملاً متفاوت هستند، اتاق ها نیز با هم تفاوت دارند. بنابراین، چشم دارای خصوصیت ذاتی مقایسه است. حتی اگر یک ظرف سیب سرخ هم تحت نور خاصی، کمی آبی به نظر برسد، چشم با رنگ دادن دوباره به سایر رنگهای اطراف آن، این تفاوت را جبران می کند. به طوری که به شکل یک طیف جدید و اندکی تغییر یافته درآید و موزون باشد.

قبل از انتخاب رنگ اتاق، فکر کنید که چگونه و در چه زمان از این اتاق استفاده می کنید. یک اتاق نشیمن با نور خوب طبیعی را به راحتی می توان به رنگ سیر درآورد اما در اتاق های شمالی، هر نور طبیعی باید تا حد امکان، با انتخاب ته مایه های کم رنگی از کرم یا زرد، افزایش یابد. در اتاقی که پنجره کم دارد و نور مصنوعی است، رنگی را انتخاب کنید که در زیر نور لامپ، خوب به نظر می رسد. حباب های تنگستن موجب می شوند، رنگ زرد کم رنگ در شب، بسیار کم رنگ شود، در حالیکه رنگ آجری تحت نور تنگستن به نارنجی می گراید و رنگ های سبز ملایم، به رنگ زرد – سبز تبدیل می شوند و بنفش نیز به رنگ قهوه ای کدر بدل می شود. رنگهای زرد، سبز و کرم، فضاهای گرفته را درخشان و روشن می کنند. رنگ قرمز تیره، تحت نور تنگستن، اندکی نارنجی به نظر می آید، در حالیکه تحت نور فلورسنت، قرمز به رنگ بسیار پر جاذبه ای تبدیل می شود. همین رنگ، تحت نور زرد خیابان به قهوه ای متمایل می شود.