21
جولای

رنگ و بافت

رنگ و بافت در دکوراسیون

جنس و بافت، عامل مهمی است که باعث زنده شدن رنگها می شود. در واقع برخی رنگها، تنها در صورت قرار گرفتن در جنس و بافت مناسب، می توانند همنشینی زیبایی را ارائه دهند. مثلاً پارچه نخی سفید و چرم مشکی

، کاملاً با هم مناسب هستند. ما می توانیم از دو جنبه به این مسئله نگاه کنیم. مثلاً وقتی نور از بافتهای مختلف باز می تابد، ما تأثیرات مختلفی را مشاهده می کنیم. شاید این بازتاب، درخشان، مات، کدر یا شفاف باشد یا نرمی و زبری بافت آن، توجه انسان را به خود جلب کند. اما ما از لحاظ فیزیکی نیز می توانیم از بافت پارچه لذت ببریم و این زمانی است که بافت و جنس پارچه نیز با زیبایی ظاهری آن هماهنگ است.

پرده های سفید ساده، وقتی از پارچه ای با بافت مخفی دوخته شده باشند جذاب تر می شوند. اگر به آن دست بزنید متوجه می شوید که آنها از ابریشم شسته شده ای ساخته شده اند که به آن حالت درخشندگی یا سیری عاج را داده است. بنابراین هرچه ترکیب رنگ ساده تری را انتخاب کنید، نقش و بافت پارچه اهمیت بیشتری می یابد. البته مدل های پیچیده هم شکل خاص خود را دارند، اما رنگهای ساده و مدلهای بدون زرق و برق، قدرت و جلوه بافت و جنس پارچه را بیشتر می کند.

ایجاد تعادل مناسب میان بافتهای سخت و نرم، راه ایجاد فضای مناسب در اتاق است. اتاق خوابی که به رنگ تماماً سفید است، شاید به تأثیر گرما بخش و جذاب تخته های عسلی رنگ کف اتاق احتیاج داشته باشد، اما این رنگ می تواند از تخته های چوبی و روغنی کف، کفپوشی از گیاه آگاو، یک قالیچه پشمی شیک، درخشندگی نخودی رنگ پوشش کف، چوب پنبه یا سنگ تأمین شود. به این ترتیب ترکیب بافتها و رنگها، به ایجاد فضای جادویی می انجامد.

توجه به اشیایی که از لحاظ رنگ و جنس بافت، غنی هستند، به شما کمک می کند که به هنگام انتخاب رنگها، رنگ مورد علاقه خود را به راحتی پیدا کنید. ممکن است شما به یک سبد قدیمی یا یک جفت چکمه جیر مورد علاقه تان روی بیاورید. معمولاً بافت این اشیاء، به رنگ آنها عمق می دهد و توجه شما را به ابعاد مختلف آن جلب می کند.